issu2-abs4

תיאור מקרה של טיפול באומנות חזותית עם אישה העוסקת בזנות  

מאת: מאיה טל, בוגרת תואר MA בביה"ס לטיפול באומנויות, אוניברסיטת חיפה.  

העיסוק המחקרי בנשים שעוסקות בזנות החל דרכו רק לפני שלושה עשורים, ומעט ידוע על עולמן הפנימי ועל הטיפול הנפשי בהן, לרבות בתחום הטיפול באומנות. נשים אלו חשופות לנסיבות חיים טראומטיות ומפתחות הגנות דיסוציאטיביות ותוקפניות, המשמשות ככלים הישרדותיים בחייהן. אולם, הגנות אלו מתבטאות גם בתהליך השיקום שלהן במהלך ניסיונן לצאת ממעגל הזנות, ומייצרות התנהגויות אלימות ופולשניות שאינן מספקות מרחב עיבוד הולם, הן לעצמן והן לסובבות אותן.

המחקר הנוכחי בחן האם טיפול קבוצתי באומנות נחווה כסביבה מוגנת לעיבוד תכנים אישיים בקרב נשים שעוסקות בזנות, דרך תיאור מקרה של אישה משתקמת במרכז המיועד לאוכלוסיה זו. מטרות הקבוצה היו הכרות עם חומרי יצירה, למידת השימוש בהם לצורך ביטוי אישי, וחיזוק עצמאות הבחירה, אשר נוטה להישלל בקרב נשים אלו. מהטיפול בניבה (שם בדוי), שכלל מפגש פרטני אחד ושלושה מפגשים קבוצתיים, עלו מספר תמות: עיסוק בקשר עם דמויות משפחתיות (בעקבות התאלמנות וקשר הרסני עם בנה), חוויה קורבנית בקשרים בין-אישיים, השתקמות בצל סביבה חברתית מאיימת, ותנודות בין חוויה רגשית מוצפת למנותקת.

מהטיפול בניבה, עלה כי בקבוצה היא נקלעה למצבי סיכון חברתיים, ובמפגש הפרטני חוותה הצפה רגשית. מאפייניה האישיותיים מביאים לצורך בטיפול קבוצתי מוגן יותר. ניכר כי לתרפיה קבוצתית באומנות ישנם יתרונות וחסרונות בעבודה עם נשים שעוסקות בזנות, בעוד שהרכיב האומנותי משמש כאלמנט טיפולי מיטיב. אולם, ישנו צורך בהמשך חקר השפעת התרפיה באומנות על האוכלוסייה, בכדי לסייע בהבנת התהליכים התורמים ליציאתה ממעגל הזנות. 

מילות מפתח: תרפיה באומנות חזותית, זנות, תיאור מקרה, טיפול קבוצתי, מרחב טיפולי בטוח. 

לפניות בנוגע למאמר זה: מאיה טל,  דוא"ל, redmuya@gmail.com


issu2-abs3

הערך המוסף של פסיכותרפיה באמצעות אמנות - הסמלה חזותית

מאת: ד"ר דפנה מרקמן סינמנס, בית הספר לטיפול באמצעות אומנויות, אוניברסיטת חיפה. 

פסיכותרפיה מתבססת על הסמלה חזותית: ציור, רישום, פיסול קולאז' ועוד. האפיונים הייחודיים של הסמלה חזותית והשלכותיהם הרגשיות והאפיסטמולוגיות יידונו על בסיס פילוסופי ופסיכואנליטי. הסמל החזותי הוא ישות מוחשית הזמינה להתבוננות רפלקטיבית שיכולה להניע שינוי. הסמלה חזותית כוללת תנועות גוף שמשאירות עקבות בתוצר הסמלי החזותי. תכנים שעדיין לא ניתן להביע באופן מילולי יכולים להיות מובעים לראשונה באופן לא מילולי. ההקשר הבין-סובייקטיבי של הטיפול יכול להניע התפתחות ברמת ההסמלה: מקונקרטי למופשט, מפעולה לא מודעת למנטליזציה, מבלתי מסומל למסומל ומבלתי מילולי למילולי. אם אכן התרחש שנוי, תהיה לו עדות בהסמלה חזותית עתידית. כתוצאה מכך, הסמלה חזותית יכולה לשמש כאמצעי אבחוני לאורך הטיפול לצד היותה אמצעי הבעתי המאפשר עיבוד תכנים רגשיים. 

ד"ר דפנה מרקמן סינמנס, דוא"ל: markman_d@bezeqint.net

issu2-abs1

השפעת חוויה מתקנת בפסיכודרמה: מה בדיוק עובד?

מאת: ד"ר דני יניב, בית הספר לטיפול באמצעות אומנויות, אוניברסיטת חיפה. 

מחקר זה בחן מהלך טיפול קבוצתי בפסיכודרמה בהקשר לחוויה רגשית כואבת כמוקד הטיפול. הטיפול התקיים כסדנה אינטנסיבית שארכה יומיים וחצי, במפגשים שארכו בין שעה לשלוש שעות ובמבנה פסיכודרמטי קלאסי (חימום, פעולה, שיתוף). הדגש במחקר היה על הגעה ל"פתרון" החוויה הרגשית הכואבת, במהלכו מגיע הפרוטגוניסט לראייה חדשה בנוגע למימד חשוב בתפקודו ולשינויים אותם ירצה לעשות וכן לתחילתה של תחושה שאמנם יש לו/לה כוחות לבצע את השינויים.  שאלות המחקר היו:  1) אילו תהליכים מביאים לפתרון חוויה רגשית כואבת במהלך עבודה פסיכו דרמטית; 2) מהי ההשפעה ארוכת הטווח של תהליכים אלה?  מעבר למגוון מדדים אובייקטיביים בהם השתמשו החוקרים להערכת כל אחת משאלות המחקר, שיתפו החוקרים גם מדדים סובייקטיביים. למשל, עבור השאלה הראשונה, התבקש הפרוטגוניסט לציין בתום כל מפגש אירועים מסייעים-טיפולית שהתקיימו בו. מאוחר יותר צפו החוקרים בצילומי וידאו של המפגש וזיהו סצנות או תת-סצנות שהכילו אירועים אלה, וניתחו אותם באמצעות ניתוח תהליכי מקיף.

ניתוח של 4 מקרים (אינדיבידואלים) "פתורים" ו-3 מקרים "לא-פתורים" הוביל לזיהוי של חמישה תהליכי-על הקשורים לפתרון חוויה רגשית כואבת במהלך עבודה פסיכודרמטית. האחד היה מוכנות להשתתף בעבודה טיפולית, תהליך הקשור למאפיינים אישיים ולחוויה של הפרט את הקבוצה, וארבעה תהליכים נוספים הקשורים לאירועים טיפוליים במהלך העבודה: (1) חוויה-מחדש ותובנה; (2) הפעלת משאבים אישיים; (3) עבודה על 'אטום חברתי' יחד עם שחרור רגשי; (4) אינטגרציה.

לאור הנתונים שנלקחו הן שבועיים מתום העבודה והן לאחר שלושה חודשים, הוצע מודל עבודה של שינוי טיפולי באמצעות פסיכודרמה. המודל מדגיש את יחסי הגומלין שבין חוויה פנימית לבין תהליכים בינאישיים ומהווה תרומה מתודולוגית חשובה לתחום.

 מקור 

McVea, C.S., Gow, K., & Lowe, R. (2011). Corrective interpersonal experience in psychodrama group therapy: A comprehensive process analysis of significant therapeutic events, Psychotherapy Research, 21, 416-429.

דני יניב, Ph.D.  דוא"ל: Dan_yaniv@yahoo.com

issu2-abs2

שימוש באמנויות מטפח אמפתיה

מאת: ד"ר דני יניב, בית הספר לטיפול באמצעות אומנויות, אוניברסיטת חיפה

אמפתיה היא חוויה בסיסית בתהליכי טיפול שונים והיא יכולת הניתנת ללמידה. בעוד מודלים שונים לאימון וטיפוח יכולות אמפתיות הוצעו בספרות, בחן מאמר זה את ההשפעה שיש לשימוש באמנויות, הבעה ויצירה על פיתוח אמפתיה בקרב סטודנטיות בבי"ס לאחיות. 48 סטודנטים חולקו לחמש קבוצות ניסוי (לא היו קבוצות ביקורת) שנפגשו 12 מפגשים שבועיים למשך שעתיים כל מפגש. מוקד העבודה בקבוצות היה יחסים בינאישיים ורכישת מודעות עצמית. כל מפגש החל בעבודה אמנותית ולאחר מכן הוקדש זמן לשיתוף בחוויות אישיות בהתבסס על הפעילות האמנותית. האמנויות בהן השתמשו בקבוצות היו: 1) ספרות (שירים, סיפורים וכד') - הוגדרה כמשמשת לצורך רכישת מודעות לצרכים פנימיים;  2) אמנויות כגון ציור, מוזיקה ופיסול - הוגדרו כמשמשות לצורך צפייה בסגנונות התקשרות של המשתתפים אל אחרים; 3) שיטות פעולה כגון סיפור סיפורים (storytelling), סרטים, דרמה וריקוד - הוגדרו כתורמות להרחבת רפרטואר התפקידים של המשתתפים. 

שכיחות השימוש בכל שיטה השתנתה בהתאם לצרכי הקבוצה המשתנים, כך שלא ניתן היה להעריך במחקר זה את התרומה היחסית של כל שיטת התערבות. המדד האובייקטיבי שנועד לאיסוף מידע היה Empathic Skill Scale הבוחן תגובות לשישה מצבים הקשורים לאנשים עם בעיות שונות והמבוסס על מודל היררכי של אמפתיה. רמת האמפתיה הוערכה באמצעות מדד זה לפני ואחרי קיום הקבוצה, והציון הממוצע אחרי קיום הקבוצה היה גבוה משמעותית מזה שחושב לפניו בכל הקבוצות.  מגבלות המחקר נדונות במאמר והוא יכול להיות בסיס למחקרי המשך בנושא. 

מקור

O¨zcan, N.K., Bilgin, H., & Eracar, N. (2011). The use of expressive methods for developing empathic skills. Issues in Mental Health Nursing, 32, 131-136.

  דני יניב, Ph.D. דוא"ל: Dan_yaniv@yahoo.com

  • pracdemia final 4
  • kitcat final 4
  • lab final 4
  • catrc final 4